Tuesday, 21 October 2014
SUPERTERKINI: The Weekly Pay / StayReward / JobandcashAdalah Tip...
SUPERTERKINI: The Weekly Pay / StayReward / JobandcashAdalah Tip...: assalamualaiikum siapa pernah dengar theweeklypay.com dan stayreward.com ?? ia memerlukan kita promote 1 link. jika ada yang ...
Sunday, 19 October 2014
#Cream Puffs #SweetProject #Part5 #110714 (Bahagian 2: Inti Krim Kastard)
Seperti dijanjikan, kali ini saya akan kongsikan resepi dan cara nak buat inti krim kastard untuk cream puff. Apa tunggu lagi, jom serang dapur!!!! Hoy hoy ya hoiii!!
:-D
Bahan-bahan yang diperlukan ialah:
- 60 g tepung kastard
- 300 ml susu
- 70 g gula halus
- 1 biji kuning telur
- 1/2 camt esen vanila
Menyediakan inti krim kastard
i)
Bancuhkan tepung kastard bersama sedikit susu
hingga menjadi pes yang cair.
ii)
Panaskan baki susu. Tapi, jgn didihkannya.
iii)
Tuangkan susu suam ke dalam bancuhan tepung
kastard sambil dikacau setiap masa.
iv)
Bilaskan periuk, masukkan semula bancuhan tadi
ke dlmnya.
v)
Masak atas api perlahan dan terus mengacau
hingga pekat, licin & mendidih perlahan utk memasukkan tepung.
vi)
Tutup api, masukkan gula dan esen. Kacau rata.
vii)
Biarkan sejuk sedikit sebelum memasukkan kuning
telur.
viii)
Kacau rata & biar mendidih perlahan-lahan
semula.
Menghidang krim paf
-Keluarkan pastri dari ketuhar,
hiriskan slit di tepi setiap paf untuk utk melepaskan wapnya.
- Isikan krim kastard ke dalam setiap
paf dgn menggunakan piping bag atau sudu.
Cream Puffs #SweetProject #Part5 #110714 (Bahagian 1: Choux Pastry)
Sweet Project kali ni memang bercita-cita tnggi. Bukan apa, bila mood nak buat something tu datang, memang bersemangat waja lagi berkobar-kobar la jadinya.. haha.. Selalu bila pergi kat bakeri, benda paling tergoda sekali cream puff la.. Sanggup jelajah macam-macam bakeri demi cream puff yang gebu, dengan inti yang padat.. Perghh!! Bayangkan rupanya je pun dah kecur air liur.. dah, lap keyboard sket, malu kat orang. Haha :-D
Resepi yang ni untuk buat choux pastri je.. ataupun paf je.. nanti resepi krim kastard akan diupdate dalam bahagian 2 okey..
Tapi, jangan pening pulak, tulisan besor-besor kt bwh ni sbb nak bagi korang nampak dengan jelas.. sebab nak buat krim paf ni, memang complicated sket. Hehe..
Bahan Pastri Choux:
- 175 ml air
- 75 g mentega/ marjerin
- 110 g tepung gandum
- 2 biji telur besar (dipukul sedikit)
- 1/4 camt rata garam
Cara Penyediaan:
Panaskan
ketuhar, suhu 200℃.
A) Menyediakan pastri choux:
-Cairkan
mentega dan air atas api sederhana
-Apabila
lemak telah cair, kuatkan api supaya bancuhan mendidih dengan cepat.
-Alihkan
periuk daripada api, masukkan tepung. Kacau rata dgn segera hingga adunan
menjadi doh lembut, licin dan tak melekat pada tepi periuk. Biarkan sejuk
selama 5 minit.
-Masukkan
telur sedikit demi sedikit sambil memukul (mengacau kuat) hingga semua telur
habis.
Petua:
i)
Untuk hasil yang
lebih elok, lebih baik adunan dipukul antara selang memasukkan telur.
ii)
Kalau adunan
terlalu keras, tambah sedikit telur.
iii)
Konsistensi
adunan lembut.
B) Membakar paf
-Masukkan
adunan pastri ke dalam beg aising dengan menggunakan tiub besar.
-Tekan
dengan padat adunan yang sederhana besar untuk paf.
-Bakar
pada tetingkat atas sehingga keemasan selama 20 atau 25 minit.
Saturday, 18 October 2014
23 Dessert Bars yang Sodap dan Sonang Dibuat
Tak tau nak makan apa sebagai snek?
Jom cekidaut 23 dessert bars yang sodap dan mudah dibuat!
Emmmm... sodap sehingga menjilat ibu jari kaki .. hahah :-)
^v^
Wednesday, 15 October 2014
Perlu Tahu! Tips Sihat: Makanan yang Membuatkan Anda Sem****t
Hello! Tahukah anda makanan yang membuatkan anda sembelit?
Jom cekidaut (check this out)
Bak kata nenek sebelah sepupu guwa: prevention is better than cure.
Perghh, canggih kan beliau?
Siap berbahasa inggeris lagi.. haha..
Kalau nak tau, semua pepatah dia cakap dalam Inggeris je.. kuikui.. :-P
Apa-apa pun, jom klik ni:
^v^
Sunday, 12 October 2014
DIY Mc Flurry Ice Cream #SweetProject #Part4 #040714
Yeah! I'm back! Sebenarnya dah lama dah nak share pasal #SweetProject yang dah masuk #Part4 dah.. (nampak tak tarikh kat title tu? 4/7/2014 lagi) Tapi hari ni baru "angin kus-kus" menerpa lembut di pipiku.. Huish.. power gila ayat sastera kali ni.. Haha.. :-D
Maka, inilah resepinya:
A) 1/2 tin susu pekat
B) 3 cawan susu segar (guna Dutch Lady full cream pun bole)
C) 2 sudu kecil ovalette
D) 2 sudu kecil esen vanila
E) 1 paket oreo
Cara membuatnya:
1) Bahan a,b,c,d blend atau guna mixer 20 minit. Pastikan adunan menjadi kembang dan gebu..
2) Tuang ke dalam bekas aiskrim.
3) Letakkan oreo yang dihancur kasar atau dipatah-patahkan.
4) Last sekali, simpan dalam peti sejuk semalaman untuk hasil maksima.. n done!!
Inilah hasilnya:
*Note: Tolong elakkan hasil seperti dalam gambar di atas. Utk elakkan jadi berketul-ketul mcm gambar di atas, sila pastikan ovalette betul-betul hancur dan sebati.
Sekian.
^v^
Monday, 1 September 2014
Warning! Tahap keseriusan: 98 out of 100!
Huishh.. setelah sekian lama tidak meng-update belog.. bersawang lagi bersarang tebuan sudah belog tersayang ku ini... *lap skrin sikit.. ok.. done! :-)
Tajuk entri kali ni bikin suspens sket.. haha... x de la saspen sangat sebenarnya, tapi kali ni nak cakap sket pasal masuk u.. lagipun sekarang ni ramai kengkawan yang nak masuk degree x lama lagi..So, apa-apapun, tahniah korang.. *tumpang happy :-)
Sepanjang perjalanan ini~~~ eh, tetiba menyanyi plak.. masa utk sirius... ini sirius, mesti bantu dia~~ *gaya wonderpets hahah :-P
Ok dah2..
Sepanjang result uni keluar, ramai yang dapat berita gembira, and x kurang jugak yang dapat berita sedihh. Yang dapat berita gumbira lagi tertawa ria tu, memang x payah cakap la.. sengih sampai ke telinga uoooolllss... Tapi, ade jugak la resultnya memang x dijangka langsung! For example, yang mase diploma dulu amik course lain, tapi dapat degree course yang x sama..
And, ada jugak yang memang tak dapat langsung.. tapi don't u worry don't u worry child~~ sbb everything happens for a reason.. and Allah knows what best for you... Tetiba ada suara2 sumbang yang berkata-kata.. ala.. tukang belog ni, cakap memang senang, tapi yang sodeyh nye, aku tau tak!
This is my answer: Yup, talk is really as easy as ABC, tapi iols pon paham sbb iols pon x dapat jgk macam uolss.. tapi the world has not ended yet. (Ecehhh...bajet skrip drama inggeris giteww). Muster up your courage, sit back and relax, and think of some back-up plan.
Back up plan? Pekebendanye tu cik Mizah oiii?? Back up plan ialah senang citer, Plan B laa.. Maksudnya, kalau x dapat masuk degree, nk buat ape ye?? Nak kawin ke?? tapi, kalau nak kawin pon, calon x de.. haha..bercanda aja..
Sekian sahaja utk kali ini.. Pasal back up plan ni, tukang belog akan kongsikan in the next entry okehh.. Apa-apa pun, berhenti bersedih, redha dengan ketentuan Ilahi. Pak-Cik-Yang-Namanya-Tidak-Diketahui pernah berkata, "the best always comes last".
^v^
Subscribe to:
Posts (Atom)




















